Visitten nr. 2 - 2001 
Namdal sykehus

Telefonen holder stand

Telefonen holder stand - og det til gangs!

Per Erling Kristiansen og Hallvard Antonsen ved Namdal sykehus vet det meste som er verdt å vite om sykehusets telefonsystem. Med alt i alt et par millioner samtaler årlig internt og eksternt, kan de si seg svært fornøyde med at den nye sentralen fungerer etter oppskriften.Trodde du at telefonen var på full fart ut, mens e-post og world-wide-web bredte sin dominans? Da er det stor fare for at du tar feil, i hvert fall ennå en lang stund. Vi sier nok heller ja takk – begge deler. Det er nemlig nær en million samtaler inn og ut fra Namdal sykehus bare i løpet av ett år. Sånt blir det årsverk av.

En liten overdrivelse har sneket seg inn. Ingeniørene Per Erling Kristiansen og Hallvard Antonsen har hentet ut statistikk over antallet samtaler en helt vanlig fredag og en helt vanlig søndag. Med disse dagene som utgangspunkt, får vi ”bare” 832 600 samtaler årlig.
Men i tillegg kommer det voksende antallet mobiltelefoner. Oppå det hele kommer AMK-sentralen.
21 årsverk i telefonen
Med litt tallgymnastikk blir det mulig å få mer grep på summene. På de valgte dagene varte samtalene gjennomsnittlig i overkant av to og et halvt minutt. Årlig gir dette en samtaletid på rundt 2,1 millioner minutter. Dette ligger snublende nær 21 årsverk.
I tillegg til dette kommer bruken av telefon internt i sykehuset. Det har imidlertid ikke telefonsjefene Antonsen og Kristiansen statistikk på.
- Men det vi ser er i hvert fall at telefon fortsatt er mye brukt, til tross for e-post, tekstmeldinger og så videre, sier Antonsen.
Problemfattig førsteår
Den nye telefonsentralen overlevde sitt første år ved sykehuset 5. mai. Den moderne, digitale sentralen byr på 60 inn- og utgående linjer. Litt plunder med de trådløse utgavene til tross: Antonsen og Kristiansen er svært så fornøyde.
- Systemet har ikke vært nede en eneste gang, bank i bordet. Vi har heller ikke trengt å skifte ut et eneste fastapparat.
Det nye systemet har allverdens muligheter, med alt fra fraværsmarkering til kobling mot stentofon og personsøk. Mulighetene overstiger nok utnyttelsen med mange hakk.
- Folk er fortsatt ikke flinke nok til å fraværsmarkere seg. Det avlaster sentralbordet veldig. Bruksanvisningen ligger på nettet, sier Antonsen.
Få sperringer
Prisen på telefonsamtaler er gått ned. Med det har også de fleste sperringer for bruken forsvunnet. Før kunne man for eksempel kun ha anledning til å ringe lokalt, andre regionalt. De spesielt innvidde kunne ringe nummer hvor som helst i landet. Få, om noen, kunne slå på tråden til mobiltelefoner.
Den tiden er forbi. Nå er det stort sett bare en sperring igjen: 820-numrene, forståelig nok.
Slår de fleste
Telefonbruken er en ting. Antallet telefoner er en historie for seg selv. 858 apparat er fordelt rundt omkring i huset.
Når tallgymnastikken igjen trenger seg på, kan tallet sammenlignes med kommuner i Nord-Trøndelag. Med ett apparat per fire innbyggere (husstand) passerer Namdal sykehus 14 av 24 kommuner i fylket. Sykehuset som telefonsamfunn ligger i hælene på Overhalla.
- Det er artig å sammenligne med kommunene, for da ser vi hvor omfattende telesystemet ved sykehuset er, sier Kristiansen.

Mye prat
832 000 samtaler årlig gir 2,1 millioner minutter i telefonen ved Namdal sykehus. Og da er ikke alt tatt med. For i tillegg kommer AMK, interne samtaler, mobiltelefoner og, selvfølgelig, stentofonen.
Fylkesavisa har grovt kalkulert tiden som brukes på inngående og utgående samtaler i hele den fylkeskommunale virksomheten. Anslaget gir 140 årsverk.
Og Fylkesavisa konkluderer: ”Det er slike ting det blir mye prat om”.

Tilbake